Co zrobić, gdy w pomieszczeniu jest zbyt wilgotno?

Udostępnij

Co zrobić, gdy w Twoim pokoju jest zbyt wilgotno?

Nie zaleca się przekraczania lub zawyżania czasów pogłosu dla poszczególnych pomieszczeń. Obliczanie m3 powietrza może być wykorzystane do obliczenia czasu pogłosu w teatrze lub kinie. Pomieszczenie jest nadmiernie wytłumione akustycznie, jeśli jego pogłos zmniejsza się do punktu, w którym staje się głuchy. Być może odbicia od wyższych częstotliwości są nadmiernie tłumione, a to zabiło nasze poczucie przestrzeni.

Jakie są oznaki nadmiernego wytłumienia pomieszczenia?

  • Zauważalne zawężenie poczucia przestrzeni.
  • Wysokie częstotliwości zbyt szybko zanikają.
  • Wyciszenie średnich tonów.
  • Głos ludzki traci swoją lekkość.
  • Niskie częstotliwości mogą powodować zagrażające życiu zaostrzenie i śmierć.
  • Muzyka nie jest już doświadczeniem 3D, a jedynie przednim dźwiękiem.
  • Wysokie częstotliwości mogą być stłumione, ale bas jest nadal głośniejszy, ponieważ nie został stłumiony.

Ten rodzaj nadmiernego tłumienia można łatwo zidentyfikować.

Sprawdź meble i stan ścian. W większości przypadków błędne informacje mogą doprowadzić do śmierci pokoju.

Jakie są internetowe niedomówienia lub błędne przekonania?

Po pierwsze: informacje od niekompetentnych osób, być może znalezione na forach. Ponieważ ludzie od tak dawna udzielają fałszywych porad, jest to obecnie przyjęte jako fakt.

Oto kilka fałszywych mitów.

Powieszenie dywanów na ścianach pomoże Ci pozbyć się basów.
Jest to jedna z najgorszych metod, ponieważ dywan nie może "obsłużyć" niższych częstotliwości, ale może obsłużyć wyższe częstotliwości. W ten sposób stłumiliśmy już częstotliwości powyżej 1000Hz.
Drugim okropnym rozwiązaniem jest powieszenie zasłony na całej szerokości lub długości pomieszczenia. Ta metoda osiąga taki sam rezultat jak "wykładzina od ściany do ściany".

Zasłony powinny być stosowane tam, gdzie są okna. Powinniśmy stosować zasłony tej samej wielkości co okna i umieszczać je tylko przed nimi, aby tłumić odbicia. Wbrew temu, co sądzili uczestnicy forów, do uzupełnienia akustyki wystarczy gruba zasłona i duży dywan.

Jeśli ma być użyty dywan, nie powinien on pokrywać całego pomieszczenia. Jeśli możesz, umieść dywan pomiędzy głośnikiem a miejscem siedzącym. Dzięki temu w pokoju nadal pozostanie trochę dźwięku przestrzennego.

Kolejnym dużym problemem jest tapeta. Tapety, zwłaszcza grube tapety piankowe, wióry wełniane, tapety do rozprowadzenia na ścianach. Materiały te tłumią częstotliwości powyżej 2000 Hz. Dźwięki tłumimy poprzez rozłożenie ich na dużej powierzchni, np. w całym pomieszczeniu.

Niektórzy właściciele przesadzają i kładą za dużo paneli i nie mają pojęcia co i gdzie umieścić.

Oto przykład:


Poproszono mnie o przyjrzenie się pomieszczeniu o wymiarach 4x4m, zaprojektowanemu dla hi-fi, ale dźwięk nie odpowiadał temu, czego oczekiwał klient.
Uzgodniliśmy, że będę mógł pracować tylko z materiałami, których on używał. Nie było to łatwe zadanie.
Po pierwszym pomiarze otrzymałem następujące wyniki:
Ten pomiar wskazuje na pogłos o wartości RT60. W tym pomieszczeniu czas pogłosu powinien wynosić RT60.

W tym pomieszczeniu 25 paneli akustycznych zostało umieszczonych niemal wszędzie poza miejscem, w którym powinny się znajdować. Jak widać pomieszczenie jest już zbyt wytłumione powyżej 120 Hz. Nie jest to zrównoważone z niską częstotliwością. Właściwa częstotliwość nie może teoretycznie przewyższać wysokich częstotliwości o więcej niż 125%, bo równowaga dźwiękowa zostałaby zaburzona.

Zobaczmy, jak możemy zastosować 15 panel akustyczny w odpowiednim miejscu. Pozostałe panele zostały usunięte z pomieszczenia.

Jak widać pogłos w pomieszczeniu wynosi od 0,3 do 0,04.
Głuchy hałas ustał, przestrzeń się otworzyła, a niskie częstotliwości nie tłumią już wysokich.
Mógłbym podać wiele przykładów, ale to byłoby nudne. ? ?? ?

Celowe przeinaczenie


Ten rodzaj wprowadzania w błąd jest bardziej szkodliwy dla klienta, ponieważ nie tylko niszczy naszą akustykę, ale również opróżnia nasz portfel.

Przykłady.

  • Pianka
  • Polistyren
  • xps
  • Tapety i podobne materiały o grubości do jednego milimetra
    Można by tak jeszcze długo wymieniać.

Produkty te nie nadają się do tłumienia dźwięku w szerokim zakresie częstotliwości ani do rozpraszania dźwięku. Niszczą one równowagę akustyczną pomieszczenia. Idealnie nadają się do tłumienia dźwięku w zakresie średnio od 600 Hz do 1.000 Hz. Są do tego idealne! Jedynym problemem jest to, że mogą zejść poniżej tego zakresu, niezależnie od tego, czy mówimy o głosie ludzkim, czy o dźwiękach muzycznych. Ginie wtedy nierównomierność dźwięku, a faworyzowane są niskie częstotliwości. Uzyskamy jednak odwrotny efekt, ponieważ staramy się stłumić niskie częstotliwości.

Po pierwszym odsłuchu klient będzie zadowolony, ponieważ dźwięk nie odbija się w pomieszczeniu, jeśli klient klaszcze. Jedynym problemem jest częstotliwość klaskania, która wynosi około 1000 Hz.

Aby wytłumić zarówno niskie, jak i wysokie częstotliwości, potrzebny jest gęsty, włóknisty materiał o dużej gęstości. Aby pochłonąć wysokie częstotliwości, potrzebujemy materiału o ciężarze właściwym co najmniej 90 kg/m3.

Dlaczego mielibyśmy to robić, gdybyśmy potrzebowali również tłumić wysokie częstotliwości?


Nie musimy się martwić o wysokie częstotliwości, ponieważ jeśli mamy do czynienia z niskimi częstotliwościami, to wysokie częstotliwości również zostaną dotknięte. Znacznie łatwiej jest zredukować wysokie częstotliwości niż niskie. Wynika to z krótkich fal dźwiękowych. Możemy się o tym przekonać dokonując pomiarów w salonie.

Jest to przeciętna przestrzeń mieszkalna o powierzchni 40m2.
Jeśli zwrócimy uwagę, czas znacznie odbiega od przeciętnego pogłosu wynoszącego 0,4-0,5 sekundy. Meble i miękkie przedmioty tłumią już wyższe częstotliwości. W ten sposób powstaje niezrównoważony dźwięk.

Oto kolejny ładny przykład pokoju wypełnionego gąbką:


Na następnym wykresie pokażę pogłos w studiu, które zostało wypełnione gąbkami. Właściciel twierdzi, że jego studio zostało już poddane zabiegowi, ale nagrania w jego studiu nadal brzmią inaczej niż w studiu jego znajomego. Dodam, że jest to piwnica z betonowymi ścianami.

Zobaczcie jakie są efekty po zabiegu. Gąbki zostały oczywiście usunięte ze ściany

Było to pomieszczenie o wymiarach 3mx4,5m.
Niestety betonowe ściany sprawiły, że musieliśmy użyć bardzo dużo skóry i membran drewnianych. Ale efekty mówią same za siebie.

Co zrobić, gdy pomieszczenie jest zbyt wilgotne?

Usuń ze ścian miękkie przedmioty.
Usuńmy część dywanów, jeśli to możliwe! Pozostawmy tylko tyle przestrzeni, ile jest konieczne między nami a głośnikiem.
Jeśli takową znajdziesz, wyrzuć piankę i styropian.
Jeśli elementów akustycznych jest zbyt dużo, warto, abyś usunął część z nich i pozostawił tylko główne obszary, takie jak narożniki, punkty odbicia pierwotnego i wtórnego oraz inne ważne miejsca.

Echo możesz usłyszeć nawet wtedy, gdy Twoje ściany są gipsowo-kartonowe lub drewniane, a w pomieszczeniu jest dużo wilgoci.

Używaj dyfuzorów! Dyfuzory to świetny sposób na rozpraszanie i pochłanianie dźwięku. Zależy to również od sposobu wykorzystania materiału.

Użyj dyfuzorów wykonanych z desek stolarskich, jeśli w przestrzeni znajduje się wiele miękkich przedmiotów. Dyfuzory te nie tylko podnoszą i rozpraszają wysokie częstotliwości, ale także przenoszą basy ze względu na ich drewno.

Skórzane panele membranowe są dobrym wyborem, jeśli potrzebujesz paneli akustycznych, a nie tylko dyfuzorów. Nie wpływają one na częstotliwości dźwięku powyżej 600 Hz, ale redukują odbicia. Ich pochłanianie basów jest wyższe niż klasycznych pochłaniających paneli akustycznych.

Jeśli masz problemy tylko poniżej 150 Hz, zaleca się użycie podwójnej membrany drewnianej.

Najważniejszą rzeczą do zrobienia jest stworzenie liniowego środowiska audio.

Doceniamy Państwa wizytę.

IA

Komentarze (0)

Zostaw komentarz