Jaki wybrać sprzęt w domowym kinie - podstawy dźwięku przestrzennego

Udostępnij

Najważniejszą rzeczą, która odróżnia kino domowe od zwykłego telewizora, jest dźwięk przestrzenny. Aby uzyskać odpowiedni system dźwięku przestrzennego, potrzebne są dwa do trzech głośników przed sobą i dwa do trzech głośników na boki lub za sobą. Sygnał dźwiękowy jest podzielony na wiele kanałów, dzięki czemu różne informacje dźwiękowe wychodzą z różnych głośników.

Najwyraźniejsze dźwięki wydobywają się z głośników przednich. Kiedy ktoś lub coś robi hałas po lewej stronie ekranu, słyszysz to bardziej od głośnika po lewej stronie ekranu. Kiedy coś dzieje się po prawej stronie, słyszysz to bardziej od głośnika po prawej stronie ekranu.

Trzeci głośnik znajduje się na środku, tuż pod lub nad ekranem. Ten głośnik centralny jest bardzo ważny, ponieważ kotwiczy dźwięk dochodzący z lewego i prawego głośnika - odtwarza wszystkie efekty dialogowe i dźwiękowe z przodu tak, że wydają się pochodzić raczej ze środka ekranu telewizora, a nie z boków.

Głośniki za tobą wypełniają różnego rodzaju hałas tła w filmie - szczekanie psów, pędząca woda, dźwięk samolotu nad głową. Pracują również z głośnikami przed tobą, aby dać wrażenie ruchu - dźwięk zaczyna się od przodu, a następnie porusza się za tobą.

Ale jak te wszystkie dźwięki się rozchodzą? Jest to zadanie odbiornika audio/wideo, który jest prawdziwym sercem kina domowego. W następnej sekcji zobaczymy, co robi ten komponent.

Odbiornik

Odbiornik audio/wideo (a/v) i zespół wzmacniacza w kinie domowym wykonuje to samo zadanie, co zespół odbiornika i wzmacniacza w dowolnym systemie stereo: Odbiera sygnały z różnych urządzeń wejściowych, takich jak magnetowid, odtwarzacz DVD lub antena satelitarna. Interpretuje i wzmacnia te sygnały, a następnie wysyła je do urządzeń wyjściowych - telewizora i nagłośnienia.

Odbiornik kina domowego a/v i zespół wzmacniacza w rzeczywistości łączy w sobie kilka różnych komponentów. Niektóre z nich mają nawet wbudowany odtwarzacz DVD lub inny odtwarzacz multimedialny. Można generalnie zamontować lepszy system kina domowego, kupując komponenty oddzielnie, ale większość ludzi kupuje jedną jednostkę, która wykonuje wszystkie te zadania, ponieważ jest bardziej opłacalna.

Części składowe odbiornika są:

  • Wejścia audio/wideo dla źródeł wideo (odtwarzacz DVD, rejestrator DVR)
  • Przedwzmacniacz
  • Dekoder dźwięku przestrzennego (alias procesor sygnału)
  • Wzmacniacze mocy dla każdego kanału dźwiękowego
  • Wyjścia dla głośników i telewizji

Droga dźwięku i obrazu jest dość prosta. Element źródłowy (odtwarzacz DVD, rejestrator itp.) przekazuje sygnał do odbiornika. Wybierasz, który komponent wejściowy chcesz podawać do jednostki wyjściowej, a przedwzmacniacz wybiera ten sygnał i wzmacnia nieco jego poziom sygnału liniowego.

Odbiornik wysyła sygnał wideo do telewizora i przesyła dźwięk do dekodera. Dekoder porządkuje różne kanały dźwiękowe z sygnału wideo, a następnie wysyła informacje do wzmacniaczy dla każdego z kanałów dźwiękowych. Wzmacniacze te są podłączone do odpowiedniego głośnika lub głośników.

Dekodery cyfrowe i analogowe inaczej podchodzą do tego zadania. Cyfrowy dźwięk przestrzenny jest dość prosty: Kiedy firma produkuje na przykład program Dolby Digital® , koduje sześć oddzielnych kanałów audio, specjalnie zbalansowanych dla zestawu głośników Dolby Digital. Dekoder Dolby Digital surround-sound rozpoznaje te różne kanały i wysyła je do odpowiednich głośników.

Analogowy dźwięk przestrzenny to coś zupełnie innego. Różne analogowe kanały dźwięku przestrzennego są faktycznie wyodrębniane z dwóch standardowych kanałów audio, które składają się na każdy zwykły sygnał stereo. Jest to powszechnie nazywane przetwarzaniem 4-2-4, ponieważ koder zasadniczo pobiera kanały tylny i przedni i pracuje z nimi w zwykłych kanałach stereo, a dekoder dźwięku przestrzennego ponownie rozdziela cztery kanały. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w części Jak działa dźwięk przestrzenny.

Dostępna jest szeroka gama odbiorników audio/wideo. Odbiorniki te są często sprzedawane z wszystkimi potrzebnymi głośnikami, jako kompletny system kina domowego. Te systemy działają od 250 dolarów do 2500 dolarów.

Jedną z najważniejszych różnic pomiędzy modelami odbiorników audio/wideo jest to, jakie formaty dźwięku przestrzennego obsługują. W następnej sekcji dowiemy się, jakie są różne formaty i zobaczymy, co one oferują.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz