Część 2: Konfiguracja głośników

Udostępnij

pierwsza część

część druga

Ustawienie głośników

W końcu nasze głośniki mogą zostać ustawione

Teraz ustawiamy monitory tak, aby były symetryczne (Sz/2) względem ściany centralnej (Sz). Innymi słowy, głośniki powinny mieć równą wysokość i odległość od najbliższej ściany. Odległość między głośnikami (A), mierzoną od środka głośników wysokotonowych, nazywamy odległością między nimi. Powinna ona być równa odległości między naszymi głośnikami a naszymi uszami (A). Jest to odległość między naszym głośnikiem a naszą głową.

Jest to niezbędne do stworzenia obrazu stereo. Obróć głośniki w kierunku siebie. Jeśli monitory są ustawione w trójkącie równobocznym ze ścianą pomiędzy nimi, to kąt pomiędzy ich linią środkową a ścianą powinien wynosić dokładnie 30 stopni. Kąt ten można łatwo sprawdzić za pomocą stołu mikserskiego lub biurka. Półfalowe boki wygaszacza częstotliwości muszą być równoległe do ściany.

Gdzie powinniśmy skierować głośnik?

Tony Maserati jest wielokrotnie nagradzanym Grammy inżynierem dźwięku. Powiedział, że kiedy siedzimy w pozycji odsłuchowej i obracamy się, aby zobaczyć głośnik, powinniśmy widzieć tylko płytę czołową skrzynki. Obraca monitory w swoją stronę tak, aby przecięcia linii zaczynających się od głośników wysokotonowych znajdowały się nie przy jego uszach, ale kilka centymetrów przed jego głową. Rod Gervais: W swojej książce Home Recording Studio definiuje tę odległość jako 16 kol lub około 40 centymetrów. To pokazuje, że ludzie lubią różne rzeczy i z nich korzystają. Tony dzieli się z nami kolejną cenną informacją... Stwierdził, że głośniki powinny znajdować się tak daleko od siebie, jak nasze ręce mogą wyciągnąć się w każdą stronę. W tym przypadku nasze ręce powinny znajdować się w środku głośników wysokotonowych. To bardzo interesujące... (Tony Maserati, Tannoy).

Unikaj umieszczania monitora pomiędzy dwoma ścianami, aby uniknąć zakłóceń. Odległości te powinny być różne i również nie powinny przekraczać jednego i ćwierć metra. Na przykład głośnik nie powinien znajdować się w odległości większej niż 1 metr od ściany. Albo 0,5, 1,5 lub 4,5 metra od ściany sąsiadującej (lub podłogi).

Problem ten można rozwiązać za pomocą programów

Istnieją programy, które upraszczają nasze życie i mogą wykonać część obliczeń za nas. Kalkulatory te po wpisaniu wymiarów pomieszczenia pokażą, gdzie należy umieścić głośniki. Link: http://noaudiophile.com/speakercalc/

Głośnik monitorowy powinien być umieszczony i ustawiony na odpowiedniej wysokości

Standard ITU podaje, że wysokość ta powinna wynosić od 120 do 140 cm. Hanson Hsu jest twórcą rewolucyjnej firmy ZR Acoustics. Zauważa on, że w niektórych najbardziej znanych studiach na świecie centrum głośnika wysokotonowego znajduje się 1219 mm nad podłogą.

Ludzki słuch ma osobliwą cechę: jego właściwości kierunkowe są bardziej efektywne przy wyższych częstotliwościach. Wyższe częstotliwości są bardziej kierunkowe niż niższe, więc możemy lepiej określić kierunek źródła. Obrazowanie stereofoniczne wykorzystuje wysokie częstotliwości do określenia kierunku dźwięku. Dlatego ważne jest, aby głośniki wysokotonowe były skierowane do naszych uszu w tej samej odległości.

Jeśli to konieczne, przechyl głośniki.

Jeśli monitory trzeba przechylić w stronę podłogi, tak aby głośniki wysokotonowe były skierowane w naszą stronę, to przechylenie to nie powinno przekraczać 15 stopni. Jeśli jednak będziemy poruszać się w przód i w tył, nie będziemy równo słyszeć wysokich częstotliwości.

Fascynującą koncepcją jest możliwość pochylenia głośnika wysokotonowego lub niskotonowego tak, aby znajdowały się w tej samej odległości od naszych uszu (w naszym przypadku 105cm). Nie jest to stosowane w każdym studiu, więc może nie mieć wpływu na wynik. W prawie wszystkich przypadkach monitory są pochylone.

Odległość między ścianą a głośnikiem

Na siłę niskich częstotliwości może mieć wpływ odległość między głośnikami a ścianami. Dlaczego? Dlaczego wyższe częstotliwości są bardziej kierunkowe. Ten efekt jest realny od 500 Hz w dół i przybiera formę sferyczną od 125 Hz. Powoduje to buczenie dźwięku i rozprzestrzenia bas we wszystkich kierunkach.

Wyreguluj głośnik, aby dostosować kierunek basu

Dzięki temu fale dźwiękowe z basu są rozpraszane w jednym kierunku, czyli do przodu. Przechodzą one również przez plecy głośnika i są odbijane od ściany naprzeciwko. Interferencja akustyczna występuje, gdy fale te zderzają się z falami pochodzącymi z głośnika.

Interferencja występuje, gdy głośnik umieszczony jest w odległości równej jednej czwartej długości fali od ściany za nim. W wyniku interferencji obie fale zniosą się wzajemnie. Głośnik powinien być umieszczony w odległości równej jednej czwartej długości fali od ściany za nim. Dzieje się tak niezależnie od fazy fali dźwiękowej.

Dlaczego.

Droga powrotu od źródła dźwięku na 1/4 długości fali do źródła wynosi 2x1/4 czyli 1/2... Oznacza to, że fala emitowana i fala odbita są zawsze w fazach 180 stopni. Ponieważ fale są równe, ale mają przeciwne amplitudy, znoszą się wzajemnie. Jest to znane jako efekt krawędziowy. Zjawisko to powoduje znaczne cięcia częstotliwości i wpływa na reprodukcję basu w większym stopniu niż fale stojące. Błędu tego nie można skorygować poprzez odpowiednie ustawienie monitora i wytłumienie dźwięku. Efekt krawędziowy będzie zawsze obecny, jeśli głośniki nie są zainstalowane w ścianach.

Możemy zredukować efekt krawędziowy poprzez zastosowanie paneli akustycznych.
Można to zobrazować w poniższej tabeli Excela: SBIR Calculator.

Pierwszy pik tłumienia ma zwykle szerokość 2/3 oktawy.

Aby zmniejszyć tłumienie, możemy ustawić głośnik na monitorze na dwa różne sposoby:

1. Ustawić głośniki jak najbliżej ściany (za monitorami).
Wyższe częstotliwości będą dotknięte tłumieniem, jeśli głośnik znajduje się bliżej ściany. Jest to dobra rzecz, ponieważ wyższe częstotliwości są bardziej specyficzne i mogą być tłumione bardziej efektywnie za pomocą absorbera akustycznego. Najpierw powinieneś przetestować odległość między 0 a 20 cm, aby zminimalizować efekt SBIR. Powinieneś sprawdzić minimalną odległość od ściany podaną w instrukcji do głośnika. Jeśli nie ustawisz głośnika zgodnie z instrukcją, nie uzyskasz pożądanej jakości dźwięku.

Niewielkie tłumienie akustyczne

Panel akustyczny umieszczony 10 cm za głośnikami może być wystarczającym tłumieniem dla bardzo krótkich odległości. Jeszcze lepiej sprawdzają się szerokopasmowe pułapki basowe. Wszystko zależy od wielkości pomieszczenia. Tłumienie dźwięku jest tym mniej skuteczne, im dalej znajduje się ściana.

Uwaga!

W przypadku korzystania z małych głośników monitorowych nie należy umieszczać ich zbyt blisko ściany. Monitory te emitują we wszystkich kierunkach, w tym niskie i średnie częstotliwości. Umieszczenie ich bliżej ściany spowoduje silniejsze tłumienie niskich i średnich częstotliwości oraz słyszalne podkolorowanie tonów. Instrukcje dotyczące monitorów z otworem bass-reflex w ich tylnej części należy trzymać z dala od ściany.

Krótka wskazówka dotycząca rozmieszczenia głośników:

Nie musisz umieszczać głośników zbyt blisko, bo uzyskasz większe zniekształcenia. Niestety, efekt bliskości spowoduje szczyt basowy. Może się to również zdarzyć, jeśli mikrofon jest zbyt blisko źródła dźwięku. Możemy jednak łatwo naprawić ten problem za pomocą equalizera lub paneli akustycznych. Jeśli posiadamy oprogramowanie do kalibracji, możemy stworzyć ustawienie EQ takie jak IK Multimedia AR2 lub ROOM EQUITY WIZARD (REW).

2. Ustawić głośniki tak, aby zmniejszyć zakłócenia.

Wartość częstotliwości gaszonej będzie się zmniejszać im bardziej zwiększymy odległość między głośnikiem a ścianą. Nie usłyszymy efektu ekstremalnego, jeśli dobierzemy teoretyczną odległość między głośnikiem a ścianą tak, aby częstotliwość wygaszania była niższa niż to, co może emitować głośnik. Jest to dobra opcja, jeśli mamy wystarczająco dużo miejsca.

Do obliczenia wygaszonej częstotliwości środkowej można użyć następującego wzoru:

Fc = c/ 4 x D
Fc -> Usunięta częstotliwość środkowa

c -> prędkość dźwięku (343 m/s)

D -> odległość między membraną głośnika (a ścianą za nią) w metrach (nie odległość między obudową głośnika a ścianą! Patrz zdjęcie

Monitor dwudrożny, znany również jako kolumny z 2 głośnikami, najlepiej, gdy jego brzmienie mieści się w zakresie częstotliwości 40-80 Hz.

Zalecane odległości ścian między głośnikami a typowym monitorem studyjnym to zatem.

Dobrym rozwiązaniem jest głośnik wbudowany w ścianę lub znajdujący się jak najbliżej ściany.
  • Dopuszczalna odległość: 0.1-1 m
  • Odległości 1-2,2 m nie są zalecane
  • Dobre: Więcej niż 2,2 m

Optymalną odległość między ścianą a głośnikiem możemy obliczyć znając częstotliwość pracy głośnika. Przy tej częstotliwości basy zanikają o 3dB. Jest to niska częstotliwość odcięcia.

Dmin = (1,4x343)/ 4x F-3dB
Dmin = minimalna odległość między ścianą głośnika a ścianą za nim w metrach

(1,4x343) -> stała = 480,2

F-3dB = częstotliwość, przy której znajduje się najniższy punkt odcięcia głośnika. Punkt, w którym wykres ciśnienia akustycznego spada o 3 dB.

Przykład:
55 Hz to dolna częstotliwość odcięcia dla głośnika. W jakiej odległości od ściany powinien znajdować się głośnik?
Krok 1: 4x55 = 220
Krok drugi: 480,2 podzielone przez 220 = 2,18181818. Należy go umieścić w odległości 2,18 m od ściany, aby efekt krawędziowy był tak niski, że nie będzie go słychać.

Ta metoda nie nadaje się do domowych studiów, ponieważ wykorzystuje duże głośniki zdolne do emitowania bardzo niskich częstotliwości. Wadą jest to, że wzór będzie obejmował ściany boczne, a także odległości od podłogi do sufitu w przypadku dużych odległości. Najlepszym rozwiązaniem jest głośnik wbudowany w ścianę, co widać w dużych studiach.

Wycięcie basu i odległość monitorowania od tylnej ściany

Odbicie basu od tylnej ściany jest największym problemem w małych pomieszczeniach. Te fale dźwiękowe o niskiej częstotliwości tworzą szczyt przy częstotliwościach 1/2-1, 3/2, itd. Powoduje to trzeszczące echo i zwykle jest poniżej 6dB. Większym problemem jest clipping przy falach o długości 1/4, 3/4 i 5/4. Nie jesteśmy w stanie usłyszeć tych częstotliwości.

Może dotyczyć zakresu częstotliwości poniżej 300Hz w małych pomieszczeniach. Może to spowodować, że będzie ciszej nawet o 30 dB. Nasza pozycja monitorowa powinna znajdować się w odległości co najmniej 3 m od tylnej ściany. Powoduje to przesunięcie efektów wygaszania o ćwierć fali na częstotliwości niższe niż 30 Hz. Aby wytłumić fale dźwiękowe o niskiej częstotliwości, na tylnej ścianie można umieścić panele dźwiękochłonne, jeśli nie mamy dużego studia. Jest to również zalecane w przypadku dużych pomieszczeń.

Fale odbijające się od ścian mogą powodować efekty anulowania.

Efekt krawędziowy nie jest ograniczony do dźwięków odbijających się od przedniej ściany. Efekt ten może być spowodowany przez podłogę, sufit, ściany boczne i ścianę tylną. Zaleca się obróbkę akustyczną wszystkich pomieszczeń. Aby obliczyć częstotliwość wygaszania, potrzebujemy ogólnego wzoru.

Częstotliwość półfalowa częstotliwości wygaszania:

Fc = c/ 4 x D
Fc = c/2 x (D odruchowe-D bezpośrednie)
Fc -> stłumione w środku częstotliwości

c -> prędkość dźwięku (343 m/s)

D reflex -> odległość, jaką pokonuje dźwięk między uszami mówcy a naszymi uszami, odbity od ścian

D direct -> Odległość, jaką pokonuje dźwięk od głośnika do naszych uszu w linii prostej.

Ten sam wzór można wykorzystać do obliczenia średniej częstotliwości, która odbija się od miksera lub stołu studyjnego. Na obrazku widać, że dźwięki odbijają się od ściany i powodują wygaszanie przy innych częstotliwościach. Dlatego właśnie monitory bliskiego pola nie powinny być umieszczane na mostku mikserów. Te odbite fale dźwiękowe są mniej głośne niż te odbite od przedniej ściany, więc mogą sprawiać mniej kłopotów. Zjawisko to można przetestować umieszczając poduszkę, koc lub inny złożony przedmiot na stole lub mikserze przed głośnikami.

Jak widać, problem ten ulega pogorszeniu, gdy monitor jest umieszczony w pobliżu powierzchni odbijającej dźwięk, takiej jak stół. Jeśli z jakiegoś powodu głośniki nie mogą być umieszczone na stole, podnieś je do góry! Możesz podnieść głośniki wysokotonowe swoich monitorów na wysokość uszu, używając podstawek stołowych. Dodatkowo usłyszysz czystszy dźwięk, jeśli głośnik będzie odizolowany od stołu.

Zawsze podpieraj swoje głośniki solidnym i wytrzymałym przedmiotem. Umieść tłumik drgań (pianka o otwartych komórkach, Auralex Mopad itp.) pomiędzy stojakiem a głośnikami. Między podstawą a monitorem można użyć kleju Blue-tec.

Filtrowanie grzebieniowe

Efekt filtru grzebieniowego jest spowodowany odbiciami od monitora. Tworzy to tubalne brzmienie, które jest podobne do efektu phaser lub flanger. Należy unikać umieszczania w pobliżu głośnika powierzchni odbijającej dźwięk, takiej jak stojak, ściana lub obudowa. Nie należy umieszczać głośnika w pobliżu stojaka, ściany lub innego głośnika. Należy również upewnić się, że monitory komputerowe nie są w bezpośrednim kontakcie z głośnikami. Dobrze jest je pochylić, aby uniknąć odbić. Aby to sprawdzić, należy posłuchać muzyki.

Czytaj dalej...

IA

Komentarze (0)

Zostaw komentarz